onsdag 29. oktober 2014

Royal Edition's Her Highness Filia er 6 måneder!

Herlighet hvor for tiden har gått. Filia er allerede et halvt år og vi har hatt henne i fire måneder. Det er rett og slett utrolig å følge med på hvordan hun utvikler seg fra dag til dag, både fysisk og mentalt. Vekten har nå bekket 1,6 kg og pelsen har begynt å vokse mer. Hun blir nok aldri noen stor Kleinspitz, men så søt som hun er gjør det ingen verdens ting. Det må sies at det er litt ironisk at vi valgte Kleinspitz fordi den skal være større enn Pomeranian og så ender vi opp med en liten mini av en Kleinspitz.



Så langt kan hun følgende:
Går pent i bånd, både til vanlig og på utstillingsmåten.
Innkalling med mennesker som forstyrrelse.
Kloklipp går som en drøm, hun sovner nesten.
Klipping av poter og ører går bra.
Børsting er noen ganger ekkelt, spesielt rundt ørene, men vi får det til.
Bading går bra.
Alene hjemme en hel arbeidsdag uten problemer.
Do-trening går bra, noen få uhell om vi ikke følger med.
Lite bjeffing, som regel bare på hunder/katter når hun maser om lek/oppmerksomhet.

Kommandoer vi øver på:
Stå
Ligg
Dans
Gi labb
Kom
Hent/takk
Bli
Nei
High five
Her
Hopp
Menneske

Ikke alle sitter like godt enda, men vi øver jevnt og trutt. De fleste klarer hun med håndsignal, så selve kommandoordet kommer vel på plass etter hvert. Filia er veldig lærevillig og jeg ser for meg at hun kan lære det meste, hun gjør alt for en godbit. Har jeg godbiter med på tur, noe jeg stort sett har, så kan hun gå løs ved siden av meg. Så langt har vi møtt mennesker og hun har holdt fokuset på meg, og det liker vi!

Planer videre: 

Vi fortsetter å være med på utstillingstreninger og utstillinger da jeg syns det er en veldig god trening for Filia. Jeg er imponert over hvor rolig og fokusert hun er rundt andre hunder og det lover veldig godt for videre trening, så jeg er glad vi startet såpass tidlig med det.

Etter hvert skal vi melde oss på Hverdagslydighetskurs, dette blir til våren. Har ikke bestemt meg for hvilken aktør vi skal velge, men jeg vet at både Sportshunder.no, Trondheim Hundeskole og Hundeakademiet i hvert fall tilbyr denne typen kurs her i Trondheim. Jeg vil ta Bronsemerket og da er det krav om gjennomført Hverdagslydighetskurs e.l. for å kunne være med på treninger mot prøven til Bronsemerket.

Agility har jeg holdt på med før, kun for moro skyld. Filia har en enorm lærevilje, er tøff, har fart og spents så det ser ut som dette kan være noe for henne. Hun må bli gammel nok for å kunne hoppe, men det er jo mye vi kan øve på før det. Tunnell har hun prøvd på utstillingstrening, det gikk veldig fint. Slalom mellom kjegler og beina mine får hun også til. Jeg tenker vi tar dette etter å ha gjennomført Hverdagslydighetskurs for det er greit å ha på plass sitt/dekk-bli for å ha en god utgangsstilling.

Besøkshund har vi også snust på. Jeg har vært i kontakt med Røde Kors i Trondheim som etter hvert vil få på plass kurs for å kunne bli besøkshund, så når det kommer i gang og Filia er gammel nok, vil vi melde oss på.

Jeg liker veldig godt å trene med hund, og med Filia, og jeg ser for meg at vi etter hvert blir med på instruktørutdannelse. Det hadde vært veldig gøy å få lært enda mer om hund og ikke minst kunne lære det videre. Det er flere som tilbyr instruktørkurs så hvilken hundeskole jeg skal velge vet jeg ikke. Dette koster så klart penger, så det skjer ikke før tidligst neste høst.

Det er altså mye jeg har lyst at vi skal gjøre sammen, men alt kan jo ikke skje på en gang, så her er det snakk om frem i tid. Filia er jo bare et halvt år, det er mange år igjen med hundemoro på oss to! Under er en liten film av da Filia lærte å gi labb, flink ikke sant?



Jeg er så utrolig takknemlig for å ha funnet den perfekte oppdretter og fått perfekte lille Filia. Det lønner seg å bruke tid på valg av rase og oppdretter, det kan jeg skrive under på! Som nevnt tidligere kommer Filia fra oppdretter June som har Royal Edition. Hun har både Kleinspitz, Rottweiler og Alaskan Malamute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar